a.navigation {background: #000000;color: #ffffff;margin: 1px;padding: 5px 35px 5px 5px;border-width: 0;text-transform: uppercase;text-decoration: none;font-weight: bold;}a.navigation:hover {background: #5d5d54;text-decoration: none;}

Kemahiran Proses Sains

Kemahiran proses sains (KPS) membolehkan murid mempersoalkan tentang sesuatu perkara dan mencari jawapan secara bersistem.
Penerangan tentang setiap kemahiran proses sains adalah seperti :



1. Memerhatikan
Menggunakan deria penglihatan, pendengaran, sentuhan, rasa atau bau untuk mengumpulkan maklumat tentang objek dan fenomena.

2. Mengelaskan
Menggunakan pemerhatian untuk mengasing dan mengumpulkan objek atau fenomena berdasarkan ciri yang sama.

3. Mengukur
menggunakan nombor
Membuat pemerhatian secara kuantitatif dengan menggunakan nombor atau alat berunit piawai atau alat yang diseragamkan sebagai unit rujukan.



4. Membuat inferens Membuat kesimpulan awal yang munasabah, yang mungkin benar atau tidak benar untuk menerangkan sesuatu peristiwa atau pemerhatian.
5. Meramalkan
Membuat jangkaan tentang sesuatu peristiwa berdasarkan pemerhatian dan pengalaman yang lalu atau berdasarkan data.

6. Berkomunikasi
Menerima, memilih, menyusun dan mempersembahkan maklumat atau idea dalam bentuk tulisan, lisan, jadual, graf, rajah atau model.

7. Menggunakan perhubungan ruang dan masa
Memerihalkan perubahan parameter seperti lokasi, arah, bentuk, saiz, isipadu, berat dan jisim dengan masa.

8. Mentafsirkan data
Memberi penerangan yang rasional tentang objek, peristiwa atau pola daripada data yang dikumpulkan.

9. Mendefinisikan secara operasi
Memberi tafsiran tentang sesuatu konsep dengan menyatakan perkara yang dilakukan dan diperhatikan.

10. Mengawal pemboleh ubah
Mengenal pasti pemboleh ubah dimanipulasikan, pemboleh ubah bergerak balas dan pemboleh ubah yang dimalarkan. Dalam sesuatu penyiasatan satu pemboleh ubah dimanipulasikan untuk memerhatikan hubungannya dengan pemboleh ubah bergerak balas. Pada masa yang sama pemboleh ubah yang lain dimalarkan.



11. Membuat hipotesis Membuat suatu pernyataan umum tentang hubungan antara pemboleh ubah yang difikirkan benar bagi menerangkan sesuatu perkara atau peristiwa. Pernyataan ini boleh diuji untuk menentukan kesahihannya.
 
12. Mengeksperimen Merancang dan menjalankan penyiasatan untuk menguji sesuatu hipotesis, mengumpulkan data, mentafsirkan data sehingga mendapat rumusan daripada penyiasatan itu.


Sumber: Spesifikasi Kurikulum Sains Tahun 4, Bahagian Perkembangan Kurikulum, KPM 2012
               http://www.moe.gov.my/bpk/index.php





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

my favourite free games, and the best free arcade games
My favourite free arcade games, and the best free 4k youtube to mp3 arcade games for your money - play on desktop, mobile, tablet and mobile. Play over 200 classic arcade

vandaverquebodeaux berkata...

Casino Sites: The 6 Best Sites for Live Blackjack, Roulette
The 포커 족보 순위 Best 러시안 룰렛 가사 Online Blackjack Casino Site · 1. Live Blackjack · 2. Live Roulette 벳 3 · 3. VIP Blackjack 슈어 벳 먹튀 · 4. Live Craps 바카라양방배팅 · 5. Table

Catat Ulasan